Recensies / Nieuws

22-03-2014
Air Sports Mail
Air Sports Mail

Maart 2014

Air Sports Mail (jaargang 31, maart 2014). Lange tijd was onduidelijk waar exact 's lands eerste luchtreiziger Abraham Hopman in 1804 opsteeg met zijn luchtballon. In het artikel Speurtocht naar historische luchtvaartgrond wordt op basis van gegevens uit o.a. Lichter dan lucht, los van de aarde een nauwkeurige reconstructie gemaakt. Met een verrassende uitkomst: de historische ballonopstijging vond plaats pal voor de ingang van de tegenwoordige Bijenkorf in Rotterdam. Het waren Dwaze Dagen in 1804...

20-09-2013
Air Sports Mail
Air Sports Mail

September 2013

Air Sports Mail (jaargang 30, september 2013). In november is het 230 jaar geleden dat er voor het eerst in Nederland een luchtvaartuig opsteeg; een onbemande luchtballon. Ter gelegenheid hiervan publiceerde het KNVvL-ledenblad Air Sports Mail het artikel De Trek Naar Boven, dat eerder in Geschiedenis Magazine stond. Het artikel is gebaseerd op enkele hoofdstukken uit Lichter dan lucht, los van de aarde.

07-09-2013
Dagblad De Limburger - Limburgs Dagblad
Dagblad De Limburger - Limburgs Dagblad

September 2013

De Limburger - Limburgs Dagblad (7 september 2013): "Is de internationaal geëerde uitvinder van het steenkoolgas, Maastrichtenaar Jan Pieter Minckelers (1748-1824), tevens luchtvaartpionier? Han Nabben stelt het aan de orde in zijn imposante boek over de geschiedenis van de ballon- en luchtscheepvaart met de toepasselijke titel Lichter dan lucht, los van de aarde"

08-01-2013
Tijdschrift Sociale & Economische Geschiedenis

Januari 2013

Tijdschrift voor Sociale & Economische Geschiedenis (jaargang 9, nummer 4):

"Lichter dan lucht, los van de aarde heeft een zeer fraaie vormgeving met een rijkdom aan illustraties en een veelvoud aan fascinerende verhalen. De Nederlandse inbreng in de geschiedenis van de ballonvaart is voor het grote publiek vrij onbekend en daarmee verrassend. Deze geschiedenis doet Han Nabben, zelf ook ballonvaarder, uitvoerig en nauwgezet uit de doeken, waarbij hij het verhaal lardeert met inkijkjes in de techniek en praktijk van de moderne ballonvaart. Het levert een zeer compleet totaalbeeld op." Bekijk de volledige tekst van de recensie hier (pagina 98)

01-01-2013
Catch the Sun
Catch the Sun

December 2012

Lichter dan lucht, los van de aarde heeft een Engelstalig broertje gekregen: Catch the Sun.

Het fotoboek Catch the Sun bevat wetenswaardigheden over ballonvaart en prachtige foto's van spectaculaire ballonvaarten over de hele wereld. Het boek bevat - uniek! - ook semiconductoren, ofwel chips, die het mogelijk maken om multimedia af te spelen op een smartphone, simpelweg door met de telefoon een pagina in het boek aan te raken. Catch the Sun is daarmee het eerste boek ter wereld dat verrijkt is met chips om via een smartphone video's te kunnen bekijken, verbinding te leggen met sociale media, de titelsong van het boek te downloaden of inhoud aan het boek toe te voegen door een van de chips in het boek met behulp van een smartphone zelf te (her-) programmeren. Meer informatie over dit high-tech boek is te vinden op www.firstnfcbookoftheworld.com

08-09-2012
Geschiedenis Magazine / Spiegel Historiael

September 2012

Geschiedenis Magazine / Spiegel Historiael (nr. 6 September 2012). De trek naar boven - onder deze titel is een artikel verschenen in Geschiedenis Magazine / Spiegel Historiael over het allereerste begin van de luchtvaart in Nederland. Het artikel is gebaseerd op enkele hoofdstukken uit Lichter dan lucht, los van de aarde. De eerste (onbemande) ballonopstijging in Nederland, gerealiseerd door Rotterdammer Johannes van Noorden in 1783, passeert de revue, net als de Fransman Jean-Pierre Blanchard die in 1785 voor het eerst in Nederland met een luchtballon opsteeg vanuit Den Haag. Uitvoerig wordt stil gestaan bij Abraham Hopman. Hij is de eerste Nederlander die het luchtruim koos. Na een mislukte ballonopstijging in Amsterdam steeg hij uiteindelijk in 1804 op vanuit Rotterdam met zijn ballon genaamd Lust tot Onderzoek.

18-05-2012
NRC Handelsblad
NRC Handelsblad

Mei 2012
NRC Handelsblad (18 mei 2012): "Deze winter zat ik te lezen in Lichter dan lucht, los van de aarde, het dikke boek van Han Nabben over de geschiedenis van de ballonvaart. Ik bleef hangen bij een prachtige zwart-wit foto van een luchtballon op een ijsvlakte. Het leek wel een prent". Het betreft hier de noodlottige poolreis per ballon (in 1897) van de Zweed S.A. Andrée, die honderden kilometers verwijderd van de bewoonde wereld samen met zijn twee compagnons een noodlanding maakte op de desolate ijsvlakte. Na maanden van overleven kwamen zij om. Dertig jaar later werd hun kamp - inclusief dagboeken en nog niet ontwikkeld maar goed geconserveerd fotomateriaal - ontdekt.

16-03-2012
KLM Flying Dutchman Magazine
KLM Flying Dutchman Magazine

Maart 2012

KLM Flying Dutchman Magazine (1e kwartaal 2012): "Voordat in 1909 het eerste gemotoriseerde vliegtuig in Nederland opsteeg, waren Nederlanders al ruim een eeuw bezig los te komen van de grond. Lichter dan lucht, los van de aarde beschrijft de geschiedenis van de ballon- en luchtscheepvaart in Nederland."

10-03-2012
100 jaar geleden: eerste luchtvaartwedstrijd

Maart 2012

Op 10 maart 1912 nam Nederland voor het eerst deel aan een (internationale) luchtvaartwedstrijd: een wedstrijd tussen gasballonnen vanuit het Duitse Crefeld. Nederland nam deel met twee teams. De primeur eindigde succesvol, want de Nederlandse balloncommandant Hendrik Walaardt Sacré won de race. Nog in hetzelfde jaar werd vervolgens in Nederland een (internationale) luchtvaartwedstrijd georganiseerd, op 13 oktober 1912. Het betrof een vossenjacht tussen gasballonnen vanuit Den Haag. Dit keer nam de Nederlander Christiaan Nell de eerste prijs in ontvangst.

13-02-2012
Zeeuwse Courant
Zeeuwse Courant

Februari 2012

PZC / Zeeland Geboekt (13 februari 2012): "Han Nabben is een liefhebber. Zijn boek is rijk geïllustreerd en lekker ruim van opzet. Het voorziet zeker in een behoefte, omdat er tot nu toe naast alle boeken over de Nederlandse vliegtuigindustrie betrekkelijk weinig over ballonvaart is geschreven".

page loading